Groep 4
In groep vier staat het lezen centraal. Iedere ochtend starten we met racelezen.
De kinderen lezen in koppeltjes een minuut hardop woordrijen. Na een minuut zetten ze een streep waar ze zijn gebleven. De volgende dag worden de woorden weer opnieuw gelezen. Als het goed is worden er meer woordjes gelezen. Een hele week worden dezelfde woordjes gelezen. De kinderen zien dan zelf hoe ze vooruitgaan. Dit is goed om het leestempo te verhogen.
Iedere middag na het buitenspelen lezen we in samenleesboeken. Ieder leest dan een tekst op zijn of haar eigen AVI niveau. Het leespartnertje leest de tekst op zijn of haar eigen niveau. Samen lezen ze dan het verhaal. Voor de coronamaatregelen lazen kinderen uit verschillende groepen met elkaar. De laatste weken lezen we in de klas met elkaar.
Na de herfstvakantie zijn we gestart met toneellezen. Een groepje kinderen oefent een week lang zijn of haar rol. Op vrijdag presenteert het groepje hun verhaal aan de groep. De klasgenoten geven tops (wat ging er goed) en tips (wat kan er nog beter). Op deze manier leren ze ook weer van elkaar.
Sinterklaas is natuurlijk langs geweest. Op donderdag zijn de schoentjes gezet. En die waren gevuld met pepernoten. En op vrijdagochtend kwam de goedheiligman in de klas. Vrijdagmiddag hebben we een Zweeds renspel gespeeld (Sommige kinderen noemen het een zweet en renspel) In de school hingen briefjes met (moeilijke) vragen over Sinterklaas. Gelukkig zijn de kinderen ook handig met het opzoeken op Google. Als ze een antwoord hadden moesten ze naar de juf rennen om het antwoord te laten controleren. In de week voor Sinterklaas hebben de kinderen verhalen geschreven met een en mooie tekening erbij.
Met rekenen zijn we bezig met de tafels van 2-5-10 en met meten en wegen. Afgelopen vrijdag hebben ze tijdens de rekenles allerlei spullen gezocht van 10 cm (1 dm).
Iedereen van groep 4 weet nu dat 10 dingen van 10cm (1dm) net zo lang is als een meter.
Ik wens iedereen een fijne vakantie, prettige feestdagen en een gelukkig 2022!